scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Xenon sau Halogen
    Discutiile pe aceasta tema sunt vechi. Unii soferi prefera sa foloseasca instalatii cu xenon, altii nu ar da halogenul nici pe 10 xenoane. Din aceasta batalie se pare ca a castigat LED-ul.
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Xenon sau Halogen: Becurile cu tehnologie Xenon HID

Aceste becuri sunt de fapt lampi de mare intensitate cu descarcare in gaz de tip xenon (le mai intalniti sub denumirea in engleza Xenon HID = High Intensity Discharge). Au fost introduse in domeniul auto inca din anii 1990.

Becurile de tip xenon contin 2 baloane de sticla, unul mai lung in exterior si unul mai mic in interior. Balonul de sticla interior este plin cu gaz xenon.  Intre electrozii care se afla in acest balon se formeaza un arc electric stabilizat care genereaza o lumina mai alba si mai intensa decat cea generata de un bec halogen. Ca si in cazul becurilor ecologice, este nevoie de un stabilizator de curent (balast) pentru a initia si a mentine un curent de tensiune constanta pe toata durata de functionare a becului.

Ce se intimpla in interiorul acestor becuri xenon?

Asadar, zona in care se produce lumina este balonul de sticla mai mic din interiorul becului. Aici se gasesc 2 electrozi de tungsten care nu ajung insa in contact unul cu celalalt. Balonul de sticla este umplut cu gaz xenon si un amestec de  saruri minerale aflate in stare de vapori. Dupa alimentarea electrozilor cu curent, se produce un arc electric prin gazul xenon, iar de la caldura degajata de acest arc electric, sarurile minerale aflate in amestecul de gaz se transforma in plasma si produc o lumina de intensitate foarte mare. Cam pe Acelasi principiu se foloseste si la formariea luminii in interiorul ecranelor TV cu tehnologie plasma, insa la un nivel mult mai redus si cu alte componente.

Deoarece in urma acestei reactii sunt emise foarte multe radiatii UV, (care in anumite doze devin nocive pentru om si animale), se impune folosirea unui filtru UV. Acesta se gaseste in sticla balonului exterior al becului xenon. Radiatiile UV sunt daunatoare si pentru majoritatea componentelor din plastic ale blocului optic (cea mai expusa fiind lentila din plastic a farului) si de aceea ele trebuie filtrate pentru a nu ajunge in locuri unde ar avea efect distructiv. Becurile cu xenon (de calitate) sunt proiectate in asa fel incat sa se defecteze la scurt timp dupa ce filtrul UV exterior de sticla se sparge. Daca lentila farului este expusa unei cantitati prea mari de radiatie UV, ea isi pierde transparenta, se ingalbeneste si devine mai usor casanta.

Tehnologia becurilor cu xenon este cea mai avansata tehnologie folosita azi in domeniul luminilor auto. Ca si in cazul becurilor cu halogen, exista mai multe varietati de becuri cu xenon. In principiu, toate functioneaza la fel, diferentele cele mai mari se observa la nuanta de culoare degajata de aceste becuri: unele bat spre alb, altele spre albastru. Despre nuantele de culori vom vorbi in capitolul dedicat temperaturii de culoare.

Lampile cu tehnologie xenon stau la baza tehnologiei de iluminare distributiva aplicata si in domeniul auto: o singura sursa de iluminare trimite lumina prin intermediul fibrelor optice in toate locatiile unde poate fi folosita: pentru iluminarea exterioara si pentru cea din interiorul masinii.

Particularitati

O caracteristica aparte a acestor tipuri de lampi este aceea ca ele nu emit lumina cu intensitate maxima din primul moment in care sunt pornite. Exista un flash scurt de intensitate mare, dupa care iluminarea scade si revine la intensitate maxima dupa o scurta pauza. Unele lampi au eliminat total aceasta intermitenta in iluminare insa sunt ceva mai scumpe. Acest efect se datoreza faptului ca exista 3 faze de functionare ale unui bec xenon:

Faza 1 - Pornirea: pentru a crea arcul electric initial, este aplicat un impuls electric de tensiune mare, la fel ca si in cazul bujiilor care produc scanteia pentru aprinderea amestecului combustibil. Aceasta scanteie are rolul de a ioniza gazul xenon si de a crea un traseu de curent intre cei 2 electrozi.

Faza 2 - Intretinerea arcului electric: in acest stadiu, pentru a mentine arcul electric intre cei 2 electrozi se utilizeaza o tensiune marita insa controlata. Din cauza arcului electric, temperatura in interiorul capsulei creste rapid si determina vaporizarea sarurilor minerale aflate in interiorul ei. Acestea au rolul de a intretine mai departe arcul electric si trec in stare de plasma emitand radiatia luminoasa.

Faza 3 - mecanismul de control al becului inregistreaza modificarea rezistentei electrice din interiorul capsulei si comuta apoi pe un curent mai mic, suficient pentru a intretine reactia electro-chimica din interiorul capsulei cu xenon si vapori de saruri minerale. Culoarea se stabilizeaza si becul functioneaza la parametri normali.



La acest tip de lampi apare un comportament mai deosebit atunci cand se apropie de sfarsitul duratei de functionare. Nu putem vorbi de o "lampa arsa" deoarece nu seamana deloc cu o lampa cu filament "arsa". In cazul lampilor cu filament, cand spunem ca s-a "ars", de cele mai multe ori defectiunea apare din cauza ca filamentul se intrerupe iar  lampa nu mai are cum sa functioneze.

Lampile xenon, pe de alta parte, neavand un filament care sa se intrerupa, "mor" intr-un mod mai spectaculos. Ca sa intelegem acest lucru trebuie sa reluam cateva idei: ca principiu de functionare, lampile cu xenon au nevoie de un curent electric de o anumita tensiune pentru a functiona. Cu trecerea timpului, din cauza uzurii becului, tensiunea care trebuie furnizata lampii xenon pentru a functiona in conditii normale devine din ce in ce mai mare. De asemenea, in perioada in care lampa functioneaza, are loc incalzirea amestecului de gaze din interiorul balonului de sticla si este nevoie de o tensiune din ce in ce mai mare pentru a mentine arcul electric. Acest curent este furnizat de limitatorul de curent electromagnetic sau electronic al lampii, insa, asa cum am spus mai devreme, pe masura ce lampa imbatrâneste, e nevoie sa ii fie furnizata o tensiune din ce in ce mai mare. Cand aceasta tensiune depaseste tensiunea maxima pe care o poate furniza balastul, arcul electric se intrerupe si lampa nu mai lumineaza. Din acel moment amestecul de gaze incepe sa se raceasca si la un moment dat se ajunge la o presiune pentru care curentul furnizat de balast devine din nou suficient si lampa incepe iar sa functioneze pana cand curentul devine insuficient si se iluminarea se intrerupe ... acesta e un semn ca lampa si-a trait traiul si e momentul sa fie schimbata cu una noua.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate