scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Chiptuning
    Sub capota masinii se ascund mai multi cai putere decat scrie in specificatiile sale tehnice. Cum pot fi activati si ceilalti fara a schimba nici o piesa din motor?
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Chiptuning: Metode de tuning pentru motor

Asa cum am specificat si anterior, exista mai multe metode prin care se poate mari puterea unui motor sau cuplul maxim fara a schimba nici o piesa din angrenajul motorului.

Acest lucru nu inseamna ca e suficient sa actionam cu o surubelnita asupra unor potentiometre deja existente in motor. Inseamna mai precis ca va trebui modificata electronica motorului fie prin montarea unor dispozitive auxiliare pe traiectul unor senzori existenti, fie prin rescrierea soft-ului din ECU sau computerul de motor.

Din acest punct de vedere putem face inca de la inceput distinctia intre chiptuning si powerbox. Ambele metode sunt menite sa creasca puterea motorului insa modul prin care actioneaza si rezultatele obtinute sunt foarte diferite. Recomandarea expertilor in tuning de motor este sa se faca chiptuning si mai mult decat atat, un chiptuning personalizat (custom). Despre powerbox vom vorbi intr-un capitol ulterior pentru ca desi nu este recomandat, este bine sa se stie modul sau de actiune si contraindicatiile sale.

Iata deci cele mai cunoscute metode de tuning motor:

  1. Chiptuniung direct
  2. Flashtuning
  3. Ecotuning
  4. Powerbox

Puteti sa cititi in capitolele urmatoare mai multe detalii despre fiecare din aceste metode de tuning elecrtronic la motor. Acum vom trece putin in revista notiunile care stau la baza functionarii motoarelor moderne controlate de ECU si componentele electronice asupra carora actioneaza chiptuning-ul.

Cum gestioneaza ECU functionarea motorului?

Asa cum ati putut citi si in articolul dedicat ECU sau computerului auto publicat in Infobazar.ro, acest computer controleaza complet functionarea motoarelor de generatie noua. Practic, ECU primeste in permanenta date de la senzorii amplasati in autoturism si pe baza calculelor pe care le face cu datele primite, ia decizii privind actiunile pe care trebuie sa le execute anumite subansamble ale masinii pentru a functiona asa cum a stabilit fabricantul masinii.

Asa cum puteti deduce din afirmatia de mai sus, autovehiculul functioneaza asa cum a stabilit fabricantul sau. Asta nu inseamna ca nu ar putea functiona si in alt fel. In acest loc actioneaza chiptuning-ul. Ideea de baza in tuning-ul de orice fel e ca dupa aplicarea operatiunilor de tuning, autoturismul sa ramana tot autoturism, sa respecte in continuare reglementarile legale in vigoare si sa aduca un plus de forta, frumusete sau sportivitate masinii.

In cazul chiptuning-ului este vorba de rescrierea unor tabele cu valori folosite la alimentarea motorului cu carburant, numite si harti de combustibil si aprindere (sau fuel maps). Aceste tabele practic contin toate informatiile de care are nevoie calculatorul masinii pentru a da comenzile de alimentare, aprindere, presiune in turbosuflanta, etc. Hartile cu valori sunt create de producatorul masinii si asigura buna functionare a motorului in conditii normale de exploatare.

In imaginea de mai sus se poate observa un model de harta de combustie 3D in  care pe cele 3 axe se gasesc valorile pentru:

MAP (mbar) - Presiunea aerului in galerie
RPM - nr. de rotatii pe minut ale motorului
avansul aprinderii

Hartile pot fi ajustate chiar de catre producator ulterior datei de fabricatie a autoturismului si aplicate masinilor vandute prin rechemarea acestora in service. Acelasi lucru il fac si firmele specializate in chiptuning insa la cererea proprietarilor masinilor.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2019 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate