scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Chiptuning
    Sub capota masinii se ascund mai multi cai putere decat scrie in specificatiile sale tehnice. Cum pot fi activati si ceilalti fara a schimba nici o piesa din motor?
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Chiptuning: Ce este chiptuning-ul

Chiptuning-ul desemneaza modificarile de electronica si/sau software aduse motorului in scopul cresterii puterii maxime, cresterii cuplului maxim sau scaderii consumului de carburant.

In principiu motoarele autovehiculelor de serie ar putea dezvolta mai multi cai putere din acelasi motor fara a le aduce alte modificari constructive. Din fabrica, aceste motoare scot doar 65-70% din puterea maxima pe care ar putea sa o dezvolte motorul respectiv. Din motive de siguranta in exploatare, a reducerii emisiilor poluante motoarele nu sunt configurate sa dezvolte maximul de putere pe care l-ar putea produce.

De la un simplu filtru de aer mai performant pana la modificarea softului din computerul de motor se folosesc tot felul de tehnici pentru a spori puterea motorului sau cuplul maxim al acestuia. In functie de buget si de nevoia de adrenalina a fiecaruia se poate recurge la una sau alta dintre solutiile existente.

In acest articol insa vom face referire la chiptuning, ce este chiptuning-ul si cum se poate face acesta, care sunt pericolele si limitarile impuse de chiptuning.

Trebuie insa sa stiti ca exista vehicule care din motive de siguranta sunt protejate impotriva chiptuning-ului. Unele modele de masini sunt predispuse la tuning deoarece sunt destinate cu precadere unei categorii de utilizatori cu inclinatii mai "sportive".

Pentru a preintampina modificările periculoase la aduse la nivelul sistemului de comandă al motorului în scopul creşterii puterii şi al cuplului motor, de exemplu modelul Golf de la Volkswagen dispune de o aşa-numită protecţie împotriva tuningului. Sunt identificate modificările neautorizate ale datelor înregistrate, si sistemul de comandă al motorului impiedica pornirea acestuia.

Cele mai bune rezultate se obtin la chiptuning-ul motoarelor cu injectie directa si supra-alimentare (turbo). Aici exista mai mult spatiu de manevra pentru a permite cresteri de putere a motorului din modificarile de software. Practic se modifica valorile standard stocate in memoria ECU cu alte valori care pot determina cresteri de cuplu sau de putere sau consum mai scazut de carburant.

Printre zecile de cip-uri din ECU, unul este dedicat hartilor de consum. Acesta este o memorie permanenta care contine o serie de tabele cu valori numerice. Aceste valori numerice reprezinta valori ale diferitilor parametri de intrare si de iesire cu care lucreaza ECU. Altfel spus, el interogheaza tabelele de valori din memorie sub urmatoarea forma:

daca am temperatura motorului de x grade, turatia de y rot/min, concentratia de oxigen in gazele de ardere de z%, si alti parametri de intrare... care este cel mai bun moment pentru injectia de carburant, ce presiune trebuie sa am in turbo si ce cantitate de combustibil sa introduc in camera de ardere?

Acest dialog se poarta intre ECU si memoria cu hartile de consum si de cateva sute de ori pe secunda. Prin chip-tuning se pot modifica aceste harti de consum, astfel putandu-se injecta o alta cantitate de combustibil, se poate alege un alt moment al injectiei carburantului in camera de ardere, etc.

In capitolele ce urmeaza vom trece in revista cateva metode de a spori numarul cailor putere de sub capota motorului fara a apela la piese modificate, avantajele si dezavantajele tehnicilor respective.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate