scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Aproape totul despre ABS
    Cum se modifica distanta de franare daca se declanseaza sistemul ABS? Este posibil sa creasca? In anumite cazuri sistemul ABS poate sa mareasca distanta de franare. Cu ce ne ajuta atunci ABS-ul?
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Aproape totul despre ABS: Cum functioneaza sistemul ABS

Sistemul ABS este format din 2 mari componente:

  • o componentă hardware (senzori de rotaţie montati pe fiecare roata, valve pe sistemul hidraulic de frânare)
  • o componentă software care analizează datele primite de la senzori

La autoturisme, acesti senzori se afla montaţi la fiecare din cele 4 roţi. La unele modele de masini acestia sunt vizibili din exterior, la altele sunt încastraţi în butucul roţii. Functia lor este aceeasi, indiferent de modelul constructiv: să trimită în mod constant informaţii despre viteza de rotaţie a roţii respective către ECU sau către modulul de control al ABS. 

Generaţia mai noua de autovehicule încorporează şi sisteme de securitate mai avansate decât ABS, practic evoluţii ale ABS, cum sunt: ESP, ASR, EBD.  De aceea, acest sistem este controlat direct de către ECU şi nu de un modul separat, deoarece apar interacţiuni şi priorităţi care trebuie gestionate la nivel central.

Acesti senzori functioneaza de fapt ca niste bobine electrice care produc impulsuri electrice in acelasi mod in care functioneaza un dinam. Senzorii sunt montati in pozitie fixa relativ la tamburul rotii si sunt prevazuti la un capat cu o roata dinţata care este pusa in miscare de un inel dinţat care se invarte odata cu roata. Prin rotaţia lor, niste bobine mici din corpul senzorului ABS produc impulsuri electrice pe care le transmit apoi către ECU prin cablul de date.

Ce se intîmplă cu aceste date la nivelul ECU?

ECU analizează datele primite de la cei 4 senzori si le compară în permanenţă între ele (să determine dacă una din roţi se roteşte cu viteză diferită faţă de celelalte) şi în acelaşi timp le compară cu datele transmise anterior de la aceiaşi senzori pentru a determina daca una dintre roti are tendinţa de a se bloca sau nu. Sistemul ABS trebuie să facă diferenţa între o frânare normală şi una de urgenţă pentru a şti dacă este cazul să intervină sau nu. În memoria modulului ABS există un tabel de valori care indică limitele normale de frânare. Diferenţele de viteză de rotaţie sunt comparate cu aceste valori şi în cazul în care computerul ABS simte ca frânarea e prea bruscă începe să ia măsuri pentru a preveni blocarea roţilor.

S-a determinat că cea mai bună metodă de a frâna un autovehicul este de a aplica o forţă de frânare asupra roţilor în aşa fel încât roata să se afle la limita de blocare. Dacă s-ar aplica mai multă forţă, roata s-ar bloca şi ar reduce eficienţa frânării (plus lipsa controlului asupra maşinii), iar dacă s-ar aplica o forţă mai mică, frânarea nu ar fi la fel de eficientă. De aceea, sistemul ABS este proiectat să ofere o eficienţă a frânării foarte mare prin aplicarea unei forţe de frânare cât mai apropiată de forţa necesară blocării roţii însă fără să se ajungă la acest lucru.

Cum acţionează ABS?

Practic ABS intervine în momentul frânării prin comandarea unor valve din sistemul hidraulic al servo-frânei în aşa fel încât prin deschidere si inchidere rapida si repetata să reducă ritmic presiunea din sistem. Prin închideri şi deschideri foarte rapide ale acestor valve, cu o frecvenţă de până la 20 de ori pe secundă, roata nu apucă să se blocheze şi rămâne în rotaţie pâna la oprirea definitivă a autovehiculului sau până când soferul eliberează pedala de frână. În tot acest timp, şoferul percepe această intervenţie sub forma unei vibraţii care se simte în pedala de frână şi un sunet caracteristic. 
 

Variante constructive

În prezent, cele mai întâlnite tipuri de sisteme ABS sunt cele cu 3 şi 4 canale. Sistemul de control cu 3 canale acţionează independent pe cele 2 roţi din faţă şi unitar asupra celor 2 din spate, deci prin intermediul a 3 valve de eliberare a presiunii. Sistemul cu 4 canale acţionează independent pe cele 4 roţi. Chiar şi in cazul sistemului cu 3 canale, senzorii ABS sunt prezenţi la fiecare din cele 4 roţi, diferenţa constă doar în modul de distribuire a presiunii de frânare asupra roţilor.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate