scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Anvelopele
    Puterea fara tractiune nu inseamna nimic. Ce secrete ascund anvelopele unei masini? Cititi aici inainte de a cumpara urmatorul set de anvelope.
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Anvelopele: Rotatia anvelopelor

Pentru a preveni uzura neuniforma a pneurilor se recomanda rotatia anvelopelor, adică mutarea lor de pe puntea faţă pe spate sau din stânga în dreapta dupa parcurgerea unui anumit numar de kilometri. De obicei, dupa parcurgerea a 10.000 km cu acelasi set de anvelope este bine sa faceti aceasta rotatie.

Daca nu se face acest lucru, este posibil sa creasca consumul de carburant, nivelul de zgomot din interiorul masinii si sa scada tractiunea pe carosabil umed. Este recomandat ca in cazul masinilor cu tractiune pe puntea fata unde toate anvelopele au aceeasi dimensiune sa se mute anvelopele din fata in spate pe aceeasi linie, iar cele din spate sa se mute in fata dar se schimbe stanga cu dreapta. La fel, in cazul masinilor cu tractiune pe spate, anvelopele din spate se muta in fata in aceeasi linie iar cele din fata se aduc in spate schimband stanga cu dreapta.

Schema de rotatie a anvelopelor

La autoturismele cu tractiune integrala, se recomanda rotatia anvelopelor in X, adica din stinga spate in dreapta fata si din dreapta spate in stanga fata.

Totusi, mai  nou unele masini (mai ales modelele sport) sunt dotate cu anvelope unidirectionale. In acest caz, modelul de pe suprafata anvelopei este proiectat in asa fel incat sa functioneze corect numai in cazul in care anvelopa se roteste intr-un anumit sens. Acest sens de rotatie este indicat pe peretele lateral al anvelopei printr-o sageata (vezi foto mai jos). In acest caz, rotatia (mutarea) anvelopelor trebuie sa se faca in linie, de pe spate pe fata (presupunand ca au aceeasi dimensiune) pentru a nu schimba sensul de rotatie.

Nota: trebuie facuta distinctie intre notiunea de rotatie a pneurilor si sensul de rotatie. Sensul de rotatie se refera doar la directia in care se invarte pneul pe axa rotii la mersul inainte, in timp ce notiunea de rotatie a pneurilor se refera la schimbarea periodica a pozitiei in care este montat un pneu.

Nefiind vorba de o lucrare deosebit de tehnica, puteti face acest lucru si singuri, cu un singur cric, ajutandu-va de roata de rezerva pentru a face schimburile.

In cazul in care doriti sa introduceti si roata de rezerva in schema de rotatie, se obisnieste sa se introduca in partea dreapta spate, dar aceasta este doar o indicatie, si va trebui sa consultati manualul masinii pentru a vedea ce indicatii da producatorul masinii in acest caz.


pneu unidirectional cu indicarea sensului de rotatie la mersul inainte

Uzura anvelopelor

Pe peretele lateral al anvelopei puteti sa observati din loc in loc notatia TWI. Aceasta notatie corespunde zonei in care se gaseste indicatorul de uzura al anvelopei (Tread Wear Indicator). Prin normele legale, producatorilor li se cere sa includa cel putin 6 asemenea zone in costructia oricarui pneu cu diametrul interior mai mare de R 13.


anvelopa uzata pana la limita indicatorului de uzura + uzura laterala
mai pronuntata datorita reglajului incorect al suspensiei sau geometriei directiei

Daca va uitati cu atentie la zona de rulare a anvelopei din dreptul acestui marcaj, in adanciturile create de modelul anvelopei se distinge o nervura transversala suprainaltata care parcurge toata zona de rulare de la un perete lateral la celalalt. Atunci cand profilul exterior al pneului se toceste pana la acest nivel, inseamna ca anvelopa este aproape de limita de uzura si e cazul sa o schimbati, chiar daca profilul ramane inca vizibil si vizual totul pare ok. Aceasta este o limita de siguranta impusa de lege si marcata corespunzator de catre producatorul pneurilor, de obicei reprezentand 2/32 " adica aproximativ 0,16 cm.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate