scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Anvelopele
    Puterea fara tractiune nu inseamna nimic. Ce secrete ascund anvelopele unei masini? Cititi aici inainte de a cumpara urmatorul set de anvelope.
Ultima actualizare: 14-mar.-2013


Anvelopele: Cum suporta anvelopele greutatea masinii

Cum este posibil ca o presiune de 2 atmosfere din interiorul anvelopei sa suporte toata greutatea masinii?

Raspunsul la aceasta intrebare este legat de alte concepte, cum ar fi forta necesara pentru a impinge masina pe sosea si motivul pentru care anvelopele se incalzesc in timpul mersului…

Cand va urcati in masina data viitoare, aruncati o privire asupra anvelopelor masinii. Veti observa ca acestea nu sunt perfect rotunde. Exista o zona mai dreapta acolo unde acestea intilnesc asfaltul. Aceasta este zona de contact. Daca ar fi sa ne uitam la un pneu din jos in sus, (de exemplu sa presupunem ca ar fi o sosea de sticla) am putea sa masuram mai bine suprafata zonei de contact. Insumate toate cele 4 zone si multiplicate cu cu presiunea din pneuri ne pot ajuta sa estimam greutatea masinii. O presiune scazuta in pneuri duce la marirea zonei de contact, la fel cum o greutate mai mare a masinii duce de asemenea la acelasi lucru. De aceea, trebuie gasita o presiune adecvata greutatii masinii pentru ca zona de contact sa aiba o anumita forma. Acest lucru este important pentru a preveni uzura excesiva si prematura a anvelopelor.

Exista 3 situatii posibile: presiune prea mica in pneuri, presiune adecvata in pneuri si presiune prea mare. Dintre toate acestea, doar in cazul al 2-lea se va asigura o durata de exploatare mai indelungata a anvelopelor precum si calatoria in conditii de siguranta. Pneurile care nu sunt umflate la presiune adecvata vor suferi o uzura prematura si neuniforma a suprefetei de tractiune, acest lucru putandu-se observa cu usurinta prin inspectarea vizuala a unei anvelope demontate. In cazul in care anvelopa a fost umflata la presiune mai mica decat cea optima se vor vedea 2 zone pe marginea interioara si exterioara a zonei de tractiune a anvelopei unde modelul in relief de pe suprafata anvelopei este mai estompat. In cazul utilizarii unei presuni mai mari dacat cea optima, se poate observa o zona in partea mediana a anvelopei unde uzura este mai pronuntata.

Explicatia acestei uzuri consta in faptul ca anvelopele se deformeaza in contact cu solul in zona unde acestea vin in contact. Apoi, in momentul in care contactul cu solul dispare, zona respectiva tinde sa revina la forma de dinainte, insa acest lucru nu se face fara consum de energie, anvelopa nefiind perfect elastica, si din aceasta cauza se produce caldura. Caldura este inamicul numarul 1 al anvelopelor. Daca o anvelopa nu poate disipa caldura cel putin in acelasi ritm in care o si acumuleaza se va produce o supra-incalzire a pneului si aceasta va duce la uzura despre care discutam.

In cazul utilizarii unei presiuni mai mici sau mai mari decat cea optima, modificarea formei anvelopei este mai mare si de aceea este nevoie de o forta mai mare pentru a aduce anvelopa la forma initiala, si in consecinta o cantitate de caldura mai mare se degaja in interiorul anvelopei. 

Pe lângă aceste probleme care pot sa apară din cauza utilizarii unei presiuni necorespunzatoare, mai pot exista si alti factori care pot influenta uzura neuniforma a pneurilor, de exemplu in cazul in care rotile masinii nu sunt dispuse pe aceeasi linie, posibil din cauza unui accident sau a unei lovituri puternice in axa rotii.

Fabricantii de anvelope publica din cand in cand niste coeficienti de frecare la rulare CFR (nu, nu este vorba de echipa de fotbal din Cluj) pentru anvelopele pe care le produc. Acest coeficient poate fi utilizat la calcularea fortei necesare pentru a impinge anvelopa pe drum. Acest coeficient nu are nimic de a face cu tractiunea anvelopei ci cu rezistenta pe care aceasta o intimpina la inaintare in timpul mersului.

Ca orice alt coeficient de frecare, acesta ne ajuta sa calculam forta necesara pentru a putea urni de pe loc masina. Aceasta forta se obtine inmultind coeficientul de de frecare al fiecarei roti cu forta ce apasa asupra anvelopei.

Tip de pneu       Valoare CFR
=============================
De masina         0,015
De camion         0.006-0.01
Roata de tren     0.001

Pentru a ne da seama de cata forta are nevoie o masina penreu a invinge forta de frecare exercitata asupra pneurilor, putem inmulti greutatea masinii cu CFR, respectiv:

1800 x 0.015 = 27 kg

Pentru a transforma aceasta in putere, trebuie sa inmultim cu viteza. Puterea depinde de viteza cu care circula masina, astfel:

La 120 km/h, pneurile au nevoie de 12 cai putere, la 90 km/h aproximativ 9 cai putere. Toata aceasta putere este transformata in caldura. Cea mai mare parte din aceasta se inmagazineaza in pneuri, cealalta parte se transfera in drum.

 

Din aceste calcule va puteti da seama ca cele 3 lucruri care afecteaza marimea fortei necesare pentru a impinge anvelopele pe drum sunt: greutatea ce apasa pe pneuri, viteza cu care se circula si CFR (care creste pe masura ce presiunea din pneuri scade)

 



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate