scrie mai jos intrebarea ta:
lasa-ne adresa ta de email:
Informatii despre Airbag-ul
    un sistem de protectie pasiva care salveaza vieti. In 70% din cazuri. De ce nu functioneaza la fel de bine si pentru restul de 30% din cazuri?
Ultima actualizare: 13-mar.-2013


Airbag-ul: Timpul de reactie al airbag-urilor

Inca de la inceput trebuie sa va imaginati ca totul se petrece cu o viteza foarte mare. Ca sa faceti o comparatie, un airbag ca sa se deschida complet are nevoie de mai putin timp decat aveti dvs. nevoie pentru a clipi.

Nimic nu are loc la intimplare. Totul e perfect sincronizat si adaptat specificatiilor tehnice ale masinii astfel incat airbag-ul sa isi faca treaba in mod corespunzator, adica sa va scape de efectele accidentului si in plus, sa nu produca si el alte accidentari.

Semnalul trimis de catre senzorii de impact este analizat de microprocesorul sistemului de control al airbag-urilor si acesta comanda declansarea lor in functie de datele primite.

Exista mai multe variante constructive ale senzorilor de impact: unii simt decelerarea, altii modificarile de presiune. Oricum ar functiona, acestia transmit catre unitatea de control un semnal electric care indica intensitatea decelerarii, sau mai bine spus, unda de soc produsa in urma accidentului (crash pulse).

 

In figura de mai sus este prezentata o unda de impact rezultata in urma lovirii unei masini aflate in mers cu viteza de 50 km/h cu o bariera de beton. Unda de impact are o durata extrem de mica. In total doar 0.1 secunde. Momentul optim in care trebuie data comanda de umflare a airbag-urilor este marcata pe figura. Orice intarziere a acestui moment poate produce rani grave daca pasagerul se loveste de un airbag aflat in expansiune. La fel, o deschidere prematura scade foarte mult eficienta airbag-urilor.

 

Imaginea de mai sus prezinta in desfasurare modificarile de pozitie ce au loc in cazul unui impact frontal. Totul are loc in mai putin de o secunda! Airbag-urile sunt proiectate ca la foarte scurt timp dupa umflare si preluarea socului pasagerului, acestea sa se dezumfle pentru a permite evacuarea rapida a autovehiculului. Deci, orice deschidere prematura risca sa lase airbag-ul partial dezumflat in momentul in care corpul pasagerului se loveste de el.

Sistemul de airbag-uri fiind parte esentiala a sistemului de securitate al masinii, este foarte bine pus la punct. Pentru ca totul sa decurga "ca la carte", adica exact cum si-au dorit proiectantii si constructorii masinii, trebuie respectate anumite reguli:

  1. La o eventuala inlocuire a airbag-ului sau a unor parti componente ale sistemului de control sa fie folosite numai piese originale certificate de producatorul masinii. Exista situatii in care in urma unor accidente airbag-urile trebuiesc inlocuite. Intotdeauna trebuie montate piese si accesorii originale care au fost anume proiectate sa functioneze corect impreuna cu restul sistemelor din masina. La fel, in cazul in care din anumite "motive" airbag-urile lipsesc la unele masini cumparate la mana a 2-a, acestea trebuie inlocuite cu sisteme originale cumparate de la comerciantii certificati, nu din targ, pentru ca riscati sa se intample lucruri chiar mai grave decat daca nu ati fi avut deloc acele airbag-uri.
     
  2. In cazul unor accidente usoare, chiar daca airbag-urile nu au fost declansate in urma impactului, conteaza foarte mult calitatea reparatiilor. Daca a fost afectata partea frontala sau orice alta parte a autoturismului in care exista senzori de impact, orice modificare adusa acelei parti componente fata de original produce o unda de impact cu forma diferita si determina declansarea cu intarziere (daca in urma reparatiei partea afectata a devenit mai moale) sau prea devreme (daca acea parte componenta a fost intarita suplimentar). De aceea unele ateliere specializate prefera sa schimbe complet subansamblele afectate si sa le inlocuiasca cu altele noi, originale. Tot pe acelasi principiu este posibil ca in urma reparatiilor sa se produca fie declansarea airbag-urilor pentru un impact care in mod normal nu ar fi necesitat declansarea lor (atunci cand este intarita excesiv caroseria) sau sa nu se mai declanseze deloc daca zona reparata a ramas deconectata de restul componentelor si a preluat singura impactul.
     
  3.  Modificarile aduse autoturismului prin montarea kit-urilor de tuning sau a bull-bar-urilor. Este un fapt dovedit ca prin montarea unui sistem de bull-bar se produce un soc mult mai puternic in caz de impact deoarece forta impactului nu se disipeaza prin deformarea partior componente ale masinii ci se transmite in mare parte catre partile mai rezistente ale sasiului. In acest caz unda de impact este serios afectata si de obicei sistemul de control al airbag-urilor va declansa umflarea lor ceva mai repede (sau le va deschide si atunci cand nu ar fi cazul sa o faca). In acelasi fel, o capota de carbon sau spoilere din materiale usoare se vor comporta diferit fata de cele originale si exista riscul ca airbag-ul sa se deschida mai tarziu (sau deloc).

Airbag-uri dual-stage

Cele mai multe autovehicule construite dupa anul 2000 au in dotare un sistem de airbag-uri frontale denumit "dual stage" (in 2 trepte). Prin ce e diferit acesta fata de sistemul clasic? Chiar numele sau ne spune despre ce e vorba: airbag-urile dual-stage contin 2 incarcaturi explozive care se pot declansa independent (fie simultan fie decalat in timp)

Microprocesorul care controleaza declansarea airbag-urilor poate lua decizia sa umfle punga de aer cu o cantitate mai mica de gaz detonand una din incarcaturile explozive. Aceasta situatie este intalnita atunci cand soferul sau pasagerul din fata nu are pusa centura de siguranta si o deschidere la presiune maxima a airbag-ului ar putea produce rani suplimentare ocupantului. De asemenea, unele autoturisme pot fi programate electronic sa deschida unul sau mai multe airbag-uri de tip dual-stage la presiune mai mica pentru a preveni anumite situatii periculoase pentru ocupantii vehiculului (la recomandarea medicului in anumite afectiuni este necesara ajustarea presiunii la care se deschide airbag-ul, sau anumite persoane mai "voluminoase" pentru care nu se pot asigura distantele minime de protectie in cazul declansarii sistemului de airbag-uri).

Diferenta dintre sistemele single-stage si dual-stage constau deci in existenta a 2 incarcaturi explozive, practic exista 4 contacte electrice pentru sistemele dual-stage. Una din incarcaturile explozive este mai mica iar cealalta mai mare. Comparativ, ar fi vorba de o proportie 30-70%. In cazul unui impact sever, microprocesorul care controleaza sistemul airbag poate lua decizia de a detona ambele incarcaturi simultan sau secvential insa aproape instantaneu. Nu va puteti da seama daca a avut loc o singura explozie sau 2 pentru ca totul se petrece foarte repede. Este insa foarte important sa stiti ca in anumite situatii este posibil ca airbag-ul declansat odata sa se mai umfle inca odata. Au existat cazuri in care in cazul unui accident in lant, primul impact sa fie trecut cu bine prin declansarea sistemului airbag insa loviturile incasate ulterior sa le fie fatale celor care au scapat de impactul initial. In aceste cazuri un sistem airbag dual-stage poate sa salveze vieti prin faptul ca se poate declansa si a 2-a oara daca este nevoie.

De asemenea, pentru echipele de salvare sau pentru cei care incarca sa acorde primul ajutor in caz de accident este foarte important de stiut   daca un airbag odata declansat se mai poate activa odata. Este nevoie de luarea unor masuri de precautie suplimentare in cazul masinilor accidentate si dotate cu sistem airbag modern. De cele mai multe ori, prin simpla deconectare a bateriei nu se acopera 100% riscul declansarii ulterioare a airbag-ului. Prin deconectarea bateriei, incepe procesul prin care scade curentul inmagazinat in condensatorii circuitelor electrice care asigura functionarea airbag-urilor. Este posibil ca pentru inca un anumit interval de timp acest sistem sa mai fie functional si sa poata declansa airbag-urile.



Ghid complet de terapii naturiste, alternative si complementare din Romania, clinici naturiste pe orase
Cabinet de nutritie, diete personalizate si lifestyle Cluj Napoca
© 2017 InfoBazar - Toate drepturile rezervate. Infobazar este un proiect dezvoltat de Coral Design - firma web design Cluj Napoca
politica de confidentialitate